Loading...

Monday, November 30, 2009

Bgoshposo Siti Onni

~Assalamualaikum,al-yaum pukul 10 pg berkejar-kejaran ke terminal bus sg.nibong nak hantar akak nek bus pkul 10.30,lambat pn xpa krn noona ckp dkat ja..bgoshposo noona,aja2 fighting for your exam,xda peneman di rumah yg sentiasa menemani ana..tinggal berempat di rumah bersama abi,umi dan adik..skrg dalam proses membaca buku Rabiatul Adawiyah,bgitu tertarik membaca buku ni,menyentuh jiwa..bagaimana perjalanan hidup seorang wanita yang penuh cabaran dan dugaan dihadapi dgn rasa cinta kpd Allah s.w.t..~

Firman Allah S.W.T yg bermaksud:
"Allah redha kepada mereka dan mereka pun redha kepada-Nya.Itulah kejayaan yang paling besar."
(Q.s:Al-Maidah:119)

Sunday, November 29, 2009

~Cuti-Cuti Penang~

Assalamualaikum,hari ni dlm kul 2ptg keluar ke bukit jambul seorang diri..huhu sgt berani untuk mencari buku,lbih kurang 2.10 sampai disana terus masuk n cari kedai popular utk cari buku,tp bku yg nk dcari takde,sedih sdikit tp ,meluangkan masa di kedai buku hampir 50 minit...akhirnya membuat keputusan utk beli buku lain yg brtajuk lafaz-lafaz cinta pengarang bestseller indonesia dan buku Rabiatul Adawiyah,buku yg kedua ni yg menarik minat utk ana beli,..then terus pergi ke bj mart beli handwash utk mak guna..didapati ramai warga asing di sini mcm dah dok kat tempat laen..naik 'bosu' kuning iaitu pengangkutan awam yg lebih jimat 0.40 sen dari Rapid Penang..lama dah xjalan sorang2 ni,naik bus lak mengingatkan masa skolah dulu..malam ni mak ana ajak pergi pesta penang yg terletak sebelah kanan rumah lbeh kurang 3 minit ke sana..mgkin jalan kaki as usual ja..itu saja rasanya ana nk kongsi..salam..

p/s:Seronok kwn ana d mesir banyak open house,Raya di sana pn meriah..

Friday, November 27, 2009

Mencari Buku..

Salam Eiduladha..
Assalamualaikum,salam aidiladha ana ucapkan kpd semua pegunjung blog ana dan seluruh umat islam,Hari yang penuh kemuliaan untuk kita renungi pengorbanan Nabi Ibrahim dan juga anaknya serta isterinya..berkorban krn Allah S.W.T..

~Mencari buku~
Ana dalam proses mencari buku pemilik cintaku selepas Allah & Rasul,baru2 ni suruh akak tlg carikan,em akak x jumpa lg buku ni,esk ana ingat nak keluar mencari buku ni,selain tu ana nak cari buku ketika cinta bertasbih,ukhti Hidayah dah beli dah buku ni..tapi kena tgk kpd yg lebih ana perlu dulu,InsyaAllah jika ada fulus yg cukup ana beli,..untuk habibati di Mesir,ana rindu juga dkt anti lama dah x berjumpa..kurom,annyeonghi gaseyo na chingu..sekarang ni ada gak la tgk cita korea..huhu..ara2,salam ukhuwwah..

Thursday, November 26, 2009

Selamat Menyambut Hari Raya Aidiladha..

Assalamaualaikum kpd semua sahabat2 ana dan seluruh umat islam,ana nak ucpkan Selamat Menyambut Hari Raya Aidiladha ghadan..Semoga segala sesuatu yg dilakukan mendorong kpd kebaikan dan mencegah kemungkaran..berkumpul semula dgn usrah adalah saat membahagiakan..cheongmal saranghaeyo na gajok..slam sayang untuk sahabat di Mesir dan semua sahabat2 ana..

Wednesday, November 25, 2009

Unic:Sebuah Pertemuan

Ketika diri mencari sinar
Secebis cahaya menerangi laluan
Ada kalanya langkahku tersasar
Tersungkur di lembah kegelapan

Bagaikan terdengar bisikan rindu
Mengalun kalimah menyapa keinsafan
Kehadiranmu menyentuh kalbu
Menyalakan obor pengharapan

Tika ku kealpaan
Kau bisikkan bicara keinsafan
Kau beri kekuatan, tika aku
Diuji dengan dugaan...
Saat ku kehilangan keyakinan
Kau nyalakan harapanSaat ku meragukan keampunan
TuhanKau katakan rahmat-Nya mengatasi segala

Menitis airmataku keharuan
Kepada sebuah pertemuan
Kehadiranmu mendamaikan
Hati yang dahulu keresahan


Cinta yang semakin kesamaran
Kau gilap cahaya kebahagiaan
Tulus keikhlasan menjadi ikatan
Dengan restu kasih-Mu, oh Tuhan

Titisan air mata menyubur cinta
Dan rindu pun berbunga
Mekar tidak pernah layu
Damainya hatiYang dulu resah keliru
Cintaku takkan pudar diuji dugaan
Mengharum dalam harapan
Moga kan kesampaian kepada Tuhan
Lantaran diri hamba kerdil dan hina

Syukur sungguh di hati ini
Dikurniakan teman sejati
Menunjuk jalan dekati-Nya
Tika diri dalam kebuntuan
Betapa aku menghargai
Kejujuran yang kau beri
Mengajarku mengenal erti
Cinta hakiki yang abadi

Tiada yang menjadi impian
Selain rahmat kasih-Mu Tuhan..

(Lagu ini ditujukan khas utk sahabat istimewa Fadzilah Fashihah,serta sahabat2 yg lain)

Tuesday, November 24, 2009

Keutamaan Menjaga Kesucian Dalam CINTA

Oh Teman!,
Hindari dirimu dari permainan dan kesia-siaan,
Jaga kesucianmu dalam cinta dan kasih,
Kenikamatan sesaat jgn kau jadikan tujuan,
Keindahan sementara jgn kau damba-dambakan,
Saatnya kini,kita bangkit dan sedar diri,
Bersihkan segala penyakit karat dari hati,
Jua segala cacat dan maksiat yg melalaikan,
Takutlah di hari,yg tiada luput dari ilahi,
Oh jiwa!
Bangkit dan siapkan dirimu untuk hari depan,
Hindari nafsu yg membuat dirimu lupa daratan,
Bergegaslah menuju keselamatan,
Berjuang,berjuang,dan berjuanglah,
Agar kau selamat dari azab yg membinasakan,
Raih kemenangan hakiki di negeri keabadian,
Selamatkan dirimu dari api yang menyengsarakan,
Oh dikau!,
Yang suka bermain-main di dunia ini,
Ingatlah!kehidupan dunia takkan abadi,
Tak cukupkah bagimu segala wejangan,
Hingga kau habiskan waktumu dalam permainan,
Negeri yang fana ini segeralah kau tinggalkan,
Kerana kenikmatannya tak lebih dari permainan,
Tiada yang abadi dlm kenikmatan dunia,
Semua akan sirna apabila waktunya tiba,
Yang mengenali-Nya,ia tahu keagungan-Nya,
Berbeza negeri abadi dengan negeri fana,
Berbeza takwa hakiki dengan takwa pura-pura,
Si fasik berbeza dgn yang takwa,
Si jujur berbeza pembohong setia,
Sungguh,Allah telah perintahkan kita,
Taat pada-Nya jauhi hawa nafsu durjana,
Oh,banyak nian org hancurkan diri,
Dengan gelimang dosa dan kemalasan sejati,
Bagaimana boleh seperti ini,
Padahal dulu ia dikenali lurus,jauh dari api.

Monday, November 23, 2009

AL-RAUUF(YANG MAHA PENGASIH)

Assalamualaikum kpd sahabat2 ana.,maaf ana lama xupdate blog ini baru hari ini dapat dbuka..ana nak berkongsi sesuatu iaitu mengenai Al-Rauuf iaitu Asmaul Husna yg ke 83 yg bermaksud Tuhan Yang Maha Kasihan Belas.Kenalilah sifat Allah yang maha memberi kasih,bersimpati,bertimbangrasa dan sbgnya..Oleh itu kita sebagai hamba-Nya tidak boleh berputus asa daripada mengharap rahmat-Nya serta pengampunan-Nya..semasa hidup di dunia ini kita perlu bersimpati sesama manusia,masalah yang dihadapi org lain dianggap seperti masalah sendiri.Kita juga perlu bersangka baik terhadap org lain..Yang digalakkan oleh Islam ialah bersikap merendah diri,kerana jika kita meninggi diri bererti kita bersifat takbur.Semoga utlah ini dapat diisi dengan perkara yang bermanfaat dan semoga mendapat keberkatan drpd Allah S.W.T...

Thursday, November 12, 2009

MENGHITUNG HARI...

Assalamualaikum..hari menghitung hari tinggal lagi 1 paper utk final..InsyAllah ahad ni ana arji'u ilaa qaryati..semoga smua sahabat2 ana berjaya dunia dan akirat..Bittaufik wanajah!! Doakan kejayaan bersama..rindu pd sahabat di MESIR..semoga anti sihat di sana.tdak lupa juga pada kak muneerah di Shah Alam,semoga dapat bertemu smua sahabat ana yg lma x berjumpa..selamat bercuti..